Це робота Ади Рибачук «Закохані». Вона має дивну історію. Трішки спойлеру — її вкрадено.
Роботу створено у 1959 році на далекій Півночі, в селищі Кара, що неподалік Нарьян-Мару. Зображуючи своїх героїв, Ада посміхалася Володимиру: «Звісно, це ти та я». Вони позували один одному для цієї роботи, вони створювали численні ескізи, що зберіглися в архиві Володимира. Ця картина, як і вся творчість АРВМ, була частиною їхнього життя.
Потім робота потрапила до Києва і довгі роки зберігалася у майстерні Національної спілки художників України. Аж поки не зникла звідти півтора роки тому. Востаннє Володимир Мельніченко бачив її в серпні 2020 року, коли обговорював із колегами перспективи участі роботи у виставках.
Ми були впевнені — робота знайдеться. І ось вона знайшлася. В галереї Людмили Березницької. Нові власники стверджували, що це робота … Віктора Зарецького. Більше того, на картині з’явився підпис Зарецького, рівно в тому місці, де 60 років перед тим стояло ім’я Ади Рибачук.
Покладаючись на порядність та корпоративну солідарність колег, ми звернулися до Євгена Березницького із проханням повернути роботу законному власнику — Володимиру Мельніченку. Але, схоже, були надто наївні.
Роботу нам віддавати ніхто не збирається, проте протягом ми місяця чуємо від Березницького, що:
- роботу куплено в якогось художника, йдіть до нього, нехай поверне кошти;
- ой, він, виявляється, якраз помер;
- але робота куплена за шалені кошти, які треба компенсувати;
- і взагалі, це не Березницькі власники, а їхній партнер Сергій, який має отримати компенсацію, бо його корпоративна етика не стосується;
- це робота Зарецького, ми вам не віримо;
- а нехай Мельніченко нам щось подарує;
і таке інше, щодня різне.
Команда Фонду АРВМ та особисто Володимир Мельніченко вирішили не брати участі у сумнівних торгах навколо власної роботи.
Якщо картина Ади Рибачук «Закохані» не повернеться в колекцію музею АРВМ, її доля буде — увійти в історію в якості вкраденої перлини та послужити справжньому мистецтву, ставши символом того, що не все в світі вимірюється грошима.
Закликаємо музеї та галереї, арт-фундації та виставкові центри, колекціонерів та дилерів — всіх, причетних до арт-процесів — байкотувати будь-які дії, пов’язані із демонстрацією чи продажем роботи Ади Рибачук «Закохані».